Przejdź do treści

Proste formy a znak towarowy

    W ostatnich tygodniach koreański serial Squid Game bije rekordy oglądalności w Polsce i na całym świecie. Serial stał się najpopularniejszą produkcją w historii platformy Netflix. Nie dziwi zatem fakt, że masowo zaczęły pojawiać się na rynku gadżety oraz ubrania odwołujące się do symboliki wykorzystywanej w Squid Game. Czy oznaczenie składające się z figur geometrycznych może być zarejestrowane jako znak towarowy i tym samym inni nie będą mogli go używać w zarejestrowanym zakresie?

    Czy rejestracja jako znak towarowy kółka, trójkąta i kwadratu jest możliwa? Czy taka rejestracja oznacza, że już nikt inny nie będzie mógł z nich korzystać?

    Funkcja znaku towarowego

    Istotą znaku towarowego jest identyfikacja produktów lub usług konkretnego przedsiębiorcy. Pozwala to odróżnić te same produkty – przykładowo ubrania – oferowane przez różnych przedsiębiorców, a jednocześnie buduje relacje odbiorcy z marką oraz jej reputację.

    Oznacza to, że jako znak towarowy można zarejestrować wyłącznie oznaczenie, które ma dystynktywny, czyli będzie wyróżniało przedsiębiorcę na tle innych podmiotów.

    Figury geometryczne jako znak towarowy

    Zasadniczo próba zarejestrowania jednej, prostej figury geometrycznej jako znak towarowy skończy się niepowodzeniem. Jednak stworzenie logotypu korzystającego z kilku elementów, bądź dodanie warstwy kolorystycznej może zwiększyć prawdopodobieństwo na skuteczną rejestrację. Jako przykłady zarejestrowanych znaków towarowych można podać:

    Nr rejestracji: 4124125 Nr zgłoszenia: 001842988   Nr zgłoszenia: 018269876

    Czy oznaczenie wykorzystywane w Squid Game można zarejestrować jako znak towarowy?

    Na to pytanie wkrótce możemy poznać odpowiedź, bowiem zgłoszenie o rejestrację takiego oznaczenia wpłynęło do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Poniższe oznaczenie zostało zgłoszone (nr 018584044) przez osobę fizyczną z San Marino dla towarów i usług takich jak ubrania i rozrywka:

    https://euipo.europa.eu/copla/image/CJ4JX4FZVCC523YA2TMALSKFLHX2VK4FX7KEF6E7MFUK6OEA7PVEMNBOFP2LNX4U3CDJUGVW3TFVI

    Ocena, czy dla wskazanych towarów i usług ww. oznaczenie może zostać uznane jako dostatecznie odróżniające, nie jest łatwa do przeprowadzenia. Trzeba mieć na uwadze, że rejestracja znaków towarowych nie powinna prowadzić do uniemożliwienia korzystania ze sformułowań opisowych, potocznych czy powszechnie używanych względem danych towarów i usług. Nadawanie monopolu przez urząd patentowy na korzystanie z konkretnych figur geometrycznych może doprowadzić do nieuprawnionego uprzywilejowania jednego podmiotu w zakresie korzystania z powszechnych grafik.

    Co na to wszystko Netflix? Na chwilę obecną nie wiadomo. Zgłoszenie zostało dopiero co złożone, a zatem nie rozpoczął się jeszcze okres sprzeciwowy. Jeśli EUIPO uzna, że oznaczenie pod kątem formalnym nadaje się do rejestracji jako znak towarowy, Netflix będzie miał trzy miesiące na złożenie sprzeciwu względem rejestracji, powołując się m. in. na przysługujące mu prawa do oznaczenia.

    Jeśli jednak znak zostałby zarejestrowany, to uprawniony uzyskuje wyłączność na korzystanie z tego oznaczenia dla towarów lub usług  wskazanych przez siebie w zgłoszeniu. Oznacza to, że inni z takiego znaku – identycznego lub podobnego – bez jego zgody nie będą mogli korzystać względem tożsamych lub zbieżnych towarów lub usług.

    Nigdy nie wiadomo, jaką popularność zyska używane przez nas oznaczenie. Niezależnie od tego, czy jest to słowo czy logo warto zadbać o jego ochronę. Konsultacja z ekspertem oraz rejestracja znaku towarowego daje szansę na niezakłócone korzystanie z własnego oznaczenia, jak również pozwala uniknięć sytuacji, w której  ktoś inny zarejestruje nasz znak towarowy i zakazuje nam jego wykorzystania.